Alle aannemers zijn lid van Embuild en hebben geen sociale of fiscale schulden.

Een elektrische laadpaal thuis, een goed idee?

Elektrisch rijden wordt sowieso de toekomst, maar momenteel zijn er toch nog enkele hinderpalen (lees: laadpalen) die het comfort wat in de weg staan. Wie elektrisch rijdt, heeft de keuze tussen drie manieren om zijn of haar auto op te laden: thuis via een stopcontact, bij een laadpunt (publiek of thuis) of via een snellaadstation. Dat laatste is vaak de enige optie voor wie bijvoorbeeld in een drukke straat woont en dus even verderop moet opladen. Thuis opladen blijft uiteraard de meest handige oplossing, maar hoe kies je nu tussen je stopcontact of de installatie van een laadpaal?

Veilig in het stopcontact

De meeste elektrische wagens kan je makkelijk via het stopcontact opladen. Via je stopcontact laad je per uur ongeveer 12 kilometer actieradius. Erg snel is dat niet. Je moet er ook op toezien dat je elektrische installatie in goede staat is en het stopcontact aan alle eisen voldoet. Veilig laden via een gewoon stopcontact (met aarding) kan tot 10 Ampère. Huishoudelijke stopcontacten worden getest op 16 Ampère gedurende 1 uur. Ze zijn niet (allemaal) ontworpen om regelmatig en langdurig deze hoge stroom te leveren. Het is dus belangrijk om de laadstroom te beperken tot 10 Ampère. Laad je wagen zo vaak mogelijk op bij een specifiek oplaadpunt; alleen als er geen in de buurt is kan je als noodoplossing een stopcontact gebruiken. Het zal lang duren, een oplaadbeurt voor 120 km neemt zo’n tien uren in beslag. Als je laadkabel te kort is om tot bij het stopcontact te geraken, kan je desnoods een verlengkabel gebruiken. Die moet uiteraard geschikt zijn voor de laadstroom van 10 Ampère. Als het een haspel is, moet je hem helemaal afrollen. Als hij buiten ligt, moet hij waterdicht zijn. Denk er ook aan dat je geen kabels over het voetpad mag leggen; ook voor deze oplossing heb je dus een privé parkeerplaats nodig.


 

Voordelen van een laadpaal thuis?

Met een laadpaal thuis duurt de laadtijd, afhankelijk van het vermogen minder lang. Het is een investering, maar zichzelf op termijn wel terugverdient. Wie kiest om een laadpaal thuis te installeren, kiest ook voor meer veiligheid. Het risico op oververhitting of een versleten stopcontact valt weg. Laadpalen worden speciaal ontwikkeld om meer vermogen te leveren zonder dat er oververhitting kan ontstaan. Een thuislaadpaal is aangesloten op een eigen beschermde stroomkring aan het begin van je elektrische installatie. Door het grotere vermogen, laadt de wagen aan een laadpaal sneller op dan aan het stopcontact. Hoe snel juist hangt af van de laadpaal en van de batterijlader in het voertuig. Eén van de grootste voordelen is de kostprijs van het opladen. Eigen stroom is goedkoper dan de energie van een publieke laadpaal. Idealiter heb je ook zonnepanelen op je dak en kan je met die energie kosteloos je wagen opladen.
Een wagen opladen neemt 40% of meer van alle beschikbare stroom in beslag. Laadpalen zijn echter ‘slim’ en kunnen detecteren of er op een laadmoment ook andere toestellen veel verbruiken. Ze kunnen dan het laadvermogen tijdelijk verlagen. Je kan het laadgebruik van de palen ook raadplegen via internet, analyses bekijken en slimme functies instellen om het gebruiksgemak te optimaliseren.

Wat kost nu zo’n eigen laadpaal?

Wie elektrisch rijdt, verdubbelt al snel het elektriciteitsverbruik. Het is dus zeker aangewezen om energieleveranciers met elkaar te vergelijken, zeker in tijden waarin hoge elektriciteitsprijzen de markt bepalen. De V-test van de VREG is daarbij een handige tool. Zelf een laadpaal installeren, kost uiteraard ook iets, maar het rendeert snel. Afhankelijk van het soort laadpaal ligt het prijskaartje tussen de 600 en de 1500 euro. Een laadpaal moet je ook laten keuren. Dat kost ongeveer 100 euro. Het duurt dus even voor je het prijskaartje van je laadpaal hebt terugverdiend, maar deze infrastructuur geeft je heel wat voordelen zoals een groter gebruiksgemak en hogere laadsnelheid. Als je de elektriciteitskost van het opladen uitrekent, is elektrisch een pak goedkoper dan rijden met fossiele brandstof. Je wagen thuis opladen kost gemiddeld rond de € 750 per jaar, terwijl je met diesel al vlug meer dan € 1.100 en met benzine meer dan € 1.200 kwijt bent.

Laadpaal aanvragen

Wil je die investering niet onmiddellijk zelf doen, dan kan je ook altijd een publieke laadpaal aanvragen in je buurt. Daar zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:

  • Je bent een particulier en je hebt een volledig elektrische wagen gekocht of besteld.
  • Je hebt thuis geen eigen garage of oprit met oplaadmogelijkheden. 
  • Binnen een straal van 500 meter rond je woning is er geen publiek laadstation of staat er geen installatie gepland.

Subsidies en premies

Vlaanderen

Vlaanderen heeft een tiental subsidies waar je gebruik van kunt maken. 

Bekijk alle voordelen voor Vlaanderen

Wallonië

In Wallonië zijn er twee grote categorieën: renovatiepremies en energiepremies.  Bekijk ze hier allemaal!

Bekijk alle voordelen voor Wallonië

Brussels gewest

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kent verschillende premies toe, in de vorm van een financiële tegemoetkoming: energiepremies en renovatiepremies. Ter aanvulling bestaan er ook gemeentelijke premies voor installaties met een milieubeschermend effect. 

Bekijk alle voordelen voor Brussels gewest

Onze gouden tips

De 10 gouden tips geven de consument raad  over hoe best tewerk wordt gegaan opdat  zijn bouw- of verbouwproject een succesverhaal kan worden, samen met de aannemer.

Onze 10 gouden tips